• ماژول تشخیص چهره هوش یار

نرم افزار تشخیص چهره

نرم‌افزار تشخیص چهره (Facial Recognition Software) برنامه ای ست که با استفاده از الگوریتم‌ها و تکنیک‌های پیچیده، توانایی شناسایی و تشخیص  چهره‌ها در تصاویر و ویدئوها دارد. نرم‌افزار تشخیص چهره با استفاده از مقایسه و تطابق چهره و تصویر الگو (از تطبیق الگو و مقایسه ویژگی‌های چهره‌ها) برای تشخیص هویت فرد استفاده می‌کنند

 در دنیای امروز نرم‌افزار تشخیص چهره تبدیل به یکی از ملزومات شده اند و در بسیاری از زمینه‌ها و کاربردها استفاده می‌شوند شرکت هوش داده عصر فردا در تلاش است با استفاده از این فناوری بتواند خدماتی را در حوزه حضور و غیاب و کنترل تردد نفرات در ساختارهای سازمانی و ادارات ارائه نماید.

برخی از کاربردهای آن‌ها عبارتند از:

1-امنیت: در سیستم‌های امنیتی، مانند کنترل ورود و خروج، دستگیری مجرمان و تشخیص تقلب در هویت.

2-شناسایی هویت: در سامانه‌های شناسایی هویت فردی، مانند پاسپورت‌های بیومتریک، کارت‌های هوشمند و سیستم‌های حضور و غیاب.

3-تحقیقات کیفری: در کارهای پلیسی و اجرای قانون، برای تطبیق چهره‌ها در تصاویر مدارک، دوربین‌های مداربسته و غیره.

4-تجارت الکترونیک: در فروشگاه‌های آنلاین و سیستم‌های تشخیص چهره مشتریان برای تجربه خرید بهتر و امن‌تر.

5-علوم پزشکی: در زمینه‌هایی مانند تشخیص بیماری‌های ژنتیکی، تحلیل روانشناختی و تحقیقات پزشکی.

نرم‌افزار تشخیص چهره معمولاً از شبکه‌های عصبی عمیق (Deep Neural Networks) و الگوریتم‌های یادگیری ماشین استفاده می‌کنند تا ویژگی‌های مشخصی را در چهره‌ها تشخیص دهند و با پایگاه داده‌هایی که شامل الگوهای چهره می‌شود، مقایسه کنند

آنها می توانند برای شناسایی شخصی در پایگاه داده بیومتریک یا تأیید صحت هویت ادعا شده استفاده شوند. فناوری تشخیص چهره، علم بیومتریک را در ویژگی های صورت کاربر به کار می برد. الگوریتم‌های تشخیص چهره با تشخیص و اندازه‌گیری ویژگی‌ها یا نقاط ویژگی چهره انسان، از جمله محل چشم‌ها، ابروها، بینی، دهان، چانه و گوش‌ها، یک الگوی بیومتریک ایجاد می‌کنند. دو الگو با هم مقایسه می‌شوند تا یک امتیاز مطابقت به دست آورند، که نشان‌دهنده احتمال تعلق دو تصویر به یک شخص است. تشخیص زنده بودن نیز ممکن است برای اطمینان از اینکه منبع نمونه بیومتریک یک بازتولید دیجیتال یا کاغذی نیست اعمال شود. فناوری های امنیتی بیومتریک به دلیل افزایش موارد نقض داده ها به طور فزاینده ای پیچیده تر می شوند. یکی از معرفی‌های قابل ستایش فناوری امنیتی در سال‌های اخیر، نرم‌افزار تشخیص چهره است. این مجموعه نرم‌افزار برای استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای اسکن چهره انسان و تطبیق آن‌ها با داده‌های بیومتریک موجود، طراحی شده است تا تأیید کند که آیا یک فرد باید به یک برنامه، سیستم کامپیوتری یا محیط دسترسی داشته باشد یا خیر.

از جمله کارایی های نرم افزار شناسایی چهره میتوان استفاده از آن برای نرم افزار حضور غیاب ، نرم افزار کنترل تردد ارباب رجوع ، نرم افزارهای حفاظت فیزیکی میتوان نام برد.

تشخیص چهره

 قوانین و مقررات استفاده از نرم افزار تشخیص چهره :

1-حریم خصوصی: در بسیاری از کشورها، حقوق حریم خصوصی شخصی در قانون بندی شده است و استفاده از نرم‌افزارهای تشخیص چهره نیز باید با این قوانین و مقررات سازگار باشد. به عنوان مثال، در ایالات متحده، قوانین HIPAA و GDPR در اتحادیه اروپا، حریم خصوصی شخصی را حفظ می‌کنند. بنابراین، باید در استفاده از این نرم‌افزارها، حریم خصوصی شخصی را رعایت کرد و اطلاعات شخصی را به شکل مناسبی محافظت کرد.

2-محدودیت‌های قانونی: در بسیاری از کشورها، قوانین و مقرراتی برای استفاده از نرم‌افزارهای تشخیص چهره در مکان‌های عمومی و خصوصی وجود دارد. برای مثال، در برخی کشورها، مانند ایالات متحده، احتمالاً به دستور قضایی یا اجازه مالکیت از شخص باید از این نرم‌افزارها استفاده کرد. بنابراین، باید در استفاده از این نرم‌افزارها، محدودیت‌های قانونی را رعایت کرد.

3-تعامل با داده‌های شخصی: در استفاده از نرم‌افزارهای تشخیص چهره، بسیاری از داده‌های شخصی را جمع‌آوری، ذخیره و پردازش می‌کنند. بنابراین، باید در این مورد نیز مقررات و قوانین مربوط به تعامل با داده‌های شخصی را رعایت کنید.

4-اطلاع‌رسانی: در صورت استفاده از نرم‌افزارهای تشخیص چهره در مکان‌های عمومی، باید به شکل مناسبی به افراد اطلاع رسانی شود که از این نرم‌افزارها استفاده شده است.

در کل، استفاده از نرم‌افزارهای تشخیص چهره باید با قوانین و مقررات مربوطه سازگار باشد و در رعایت حریم خصوصی و اطلاعات شخصی، احترام به حقوق شخصی و محدودیت‌های قانونی، دقت و فراگیری بیشتری نیاز است

شناسایی چهره با ماسک

نحوه عملکرد نرم افزار تشخیص چهره

بسیاری از مردم با فناوری تشخیص چهره از طریق FaceID مورد استفاده برای باز کردن قفل آیفون آشنا هستند (البته این تنها یکی از کاربردهای تشخیص چهره است). به طور معمول، افزار تشخیص چهره به پایگاه داده عظیمی از عکس‌ها برای تعیین هویت افراد متکی نیست – این تشخیص به سادگی یک فرد را به عنوان تنها مالک دستگاه شناسایی می‌کند، در حالی که دسترسی به دیگران را محدود می‌کند.نرم افزار تشخیص چهره به اطلاعاتی که به مؤلفه پایگاه داده نرم افزار داده می شود برای تشخیص هویت بستگی دارد. در این مورد، این اطلاعات می تواند عکس یا فیلم باشد. به طور کلی، همه نرم افزارهای تشخیص چهره طبق مراحل ذکر شده در زیر عمل می کنند:

شناسایی چهره

این اولین مرحله در فرآیند تشخیص چهره است. در این مرحله، دوربین، چهره در حال تایید را تشخیص می دهد. برای تشخیص چهره، این نرم افزار ویژگی های خاصی را در چهره انسان بررسی می کند که به سختی می توان آنها را با افزایش سن به دلیل تشخیص آن تغییر داد. این ویژگی ها ممکن است شامل عمق حدقه چشم، اندازه کره چشم و فاصله بین چشم و بینی باشد. از تمام این ویژگی ها به عنوان نقطه عطف چهره انسان نیز یاد می شود.

تحلیل چهره

هنگامی که تصویر چهره شناسایی شد، نرم افزار می تواند آنالیز تصویر را آغاز کند. در مرحله تجزیه و تحلیل چهره، نرم افزار تصویر را تجزیه و تحلیل می کند و سعی می کند آن را با نماهایی که قبلاً در پایگاه داده نرم افزار ذخیره شده است مطابقت دهد. چندین راه حل نرم افزاری با تصاویر دو بعدی کار می کنند، زیرا پردازش آنها در طول فرآیند تطبیق آسان تر است.

در تلاش برای تجزیه و تحلیل و تطبیق تصویر، نرم افزار تشخیص چهره همچنین از زوایای چهره، نور، وضوح و سایر نشانه های چهره که به فناوری در تجزیه و تحلیل بیومتریک چهره کمک می کند، توجه می کند.

تبدیل تصویر به داده و تطبیق

نرم افزار تشخیص چهره با یک الگوریتم پیچیده کار می کند. از این رو، تصاویر را به مجموعه ای از داده های دیجیتال بر اساس ویژگی های ثبت شده در نشانه های چهره تبدیل می کند. هنگامی که ویژگی‌های چهره به داده تبدیل می‌شوند، فناوری بیومتریک این مجموعه داده را تفسیر کرده و آن را با چهره‌های موجود در پایگاه داده نرم‌افزار، مقایسه می‌کند. هر کس یک اثر چهره منحصر به فرد دارد، درست مانند اثر انگشت ما، و به این ترتیب نرم افزار می تواند تفاوت بین بسیاری از چهره ها را تشخیص دهد.

فرآیند تطبیق نوع تصمیمی که نرم افزار می گیرد را تعیین می کند. اگر فیس‌پرینت‌های تحلیل‌شده توسط نرم‌افزار با نمونه‌های موجود در سیستم مطابقت داشته باشد، نرم‌افزار به آن دسترسی می‌دهد.

این مراحل برجسته شده در بالا ممکن است مانند یک فرآیند زمان بر به نظر برسند. با این حال، نرم افزار تشخیص چهره خوب می تواند این کار را در عرض چند ثانیه انجام دهد.

در بین تمام اندازه گیری های بیومتریک، تشخیص چهره طبیعی ترین در نظر گرفته می شود. به طور شهودی، این منطقی است، زیرا ما معمولاً خود و دیگران را با نگاه کردن به چهره‌ها به جای اثر انگشت و عنبیه می‌شناسیم. تخمین زده می شود که بیش از نیمی از جمعیت جهان به طور مرتب توسط فناوری تشخیص چهره لمس می شوند.

ویژگی های کلیدی نرم افزار تشخیص چهره

امنیت و حریم خصوصی کاربر

نرم افزار تشخیص چهره با کیفیت باید بتواند امنیت و حریم خصوصی کاربر را حفظ کند. چهره انسان با برخی اطلاعات شخصی و ارزشمند گره خورده است. نرم افزار تشخیص چهره، باید بتواند داده های کاربر را در سیستم رمزگذاری کند تا احتمال نقض داده ها را کاهش دهد.

گسترش پایگاه داده

هر چه هوش مصنوعی یک نرم افزار تشخیص چهره عمیق تر باشد، دقت تشخیص چهره و قابلیت تطبیق آن بیشتر می شود. هر نرم افزار تشخیص چهره باید بتواند پایگاه داده خود را با اطلاعات بیشتر گسترش دهد تا تغییرات تصویر و ویدیوی بیشتری را در خود جای دهد. درست مانند یادگیری ماشین، یک نرم افزار تشخیص چهره خوب باید با حداکثر اطلاعات ممکن تغذیه شود تا دقت آن افزایش یابد.

دقت الگوریتم

دقت الگوریتم یک مسئله اصلی در نرم افزار تشخیص چهره است. به همین دلیل این ویژگی مهمی است که FRS نمی تواند بدون آن کار کند. برای اینکه  نرم افزار تشخیص چهره  در تشخیص چهره دقیق باشد، باید بتواند نرخ پذیرش و رد کاذب خود را کاهش دهد. این تنها در صورتی امکان پذیر است که نرم افزار دارای دقت الگوریتم سطح بالایی باشد.

مقیاس پذیری

نرم افزار تشخیص چهره برتر باید تمهیداتی را برای گسترش، نه تنها در پایگاه کاربر، بلکه در امکانات یکپارچه سازی با سایر ابزارها و گزینه های استقرار فراهم کند.

امکانات ویژه نرم افزار

تشخیص چهره

شناسایی دقیق چهره

توانایی شناسایی چهره ها با دقت و سرعت بسیار بالا، بواسطه ی استفاده از فناوری هوش مصنوعی.

صدور مجوز تشخیص چهره

صدور انواع مجوز تردد

امکان صدور مجوزهای مختلف بر اساس نیاز کاربر جهت نظارت دقیق و کنترل تردد نفرات

شناسایی پهره با ماسک

شناسایی چهره با ماسک

امکان شناسایی دقیق چهره افراد مختلف حتی با داشتن ماسک

رله تحت شبكه

ارتباط باماژول رله تحت شبکه

کنترل گیت نفر رو ، درب های الکترونیکی و سایر تجهیزات کنترلی ازطریق مدیریت رله تحت شبکه از طریق نرم افزار

جستجوی هوشمند چهره

امکان جستجو بر اساس چهره افراد در نرم افزار که قابلیت جستجوی هوشمند افراد ناشناس براساس تصاویر و عکسهای مشابه را فراهم میکند

امکان ارتباط با سایر دستگاه های هوشمند

توانایی برقراری ارتباط نرم افزار با سایر نرم افزار ها و دستگاه های هوشمند از طریق API , WEB SOCKET و سایر روشهای ارتباطی