فناوری تشخیص کاراکتر نوری (OCR)

فناوری تشخیص کاراکتر نوری (OCR) تبدیل متن چاپ شده یا دست نویس ماشینی از نمایش تصویر دو بعدی آن به متن قابل خواندن توسط ماشین است.

این امکان را به برنامه‌های موبایل و وب می‌دهد تا متن را از هر تصویر ممکن استخراج کنند، خواه یک سند شناسایی، رسید، فاکتور، بلیط یا عکسی با پلاک خودرو یا گرافیتی دیواری روی آن.

اولین کاربرد تجاری فناوری تشخیص کاراکتر نوری (OCR) یک برنامه تبدیل متن کاغذ به کامپیوتر بود که برای دیجیتالی کردن اسناد چاپی و آپلود نسخه های متنی آنها در پایگاه های داده آنلاین قابل جستجو استفاده می شد. سازمان‌های دولتی و خصوصی با فناوری قادر به تغییر آرشیوهای کاغذی خود برای آرشیوهای الکترونیکی هستند.

اکنون، بسیاری از کسب‌وکارها ویژگی‌های OCR را به برنامه‌های وب و موبایل خود اضافه می‌کنند. این فناوری به طور گسترده در بانکداری، بیمه، هتلداری، حمل و نقل، تدارکات، خرده فروشی و سایر بخش ها استفاده می شود.

این به شرکت‌ها کمک می‌کند تا شناسایی، استخراج اطلاعات و ورود داده‌ها را برای بهبود تجربه کارکنان و مشتری در موقعیت‌های مختلف ساده‌سازی کنند.

 

فناوری تشخیص کاراکتر نوری(OCR)

کاربردهای معمول فناوری تشخیص کاراکتر نوری

اگر نیاز دارید که تصاویر حاوی متن را به اسناد متنی قابل ویرایش تبدیل کنید، تعدادی برنامه تشخیص کاراکتر نوری را خواهید یافت که تنها به این منظور خدمت می کنند. 

جدای از آن، OCR قابلیت شناسایی و پرداخت را در نرم افزارهای پیچیده تر تقویت می کند. بیایید چندین مثال محبوب از استفاده از OCR را در نظر بگیریم:

پذیرش مشتری در بانکداری تلفن همراه

برنامه های بانکداری تلفن همراه از OCR برای اجرای یک جریان ثبت نام مشتری محور استفاده می کنند. افراد، به جای وارد کردن دستی اطلاعات، کارت شناسایی خود را با دوربین گوشی هوشمند خود اسکن می کنند. در عرض چند ثانیه، آنها اطلاعات شخصی خود را استخراج می کنند، پردازش می کنند، در پایگاه داده ها تأیید می شوند و در جزئیات حساب خود وارد می شوند.

ورود جزئیات پرداخت در موبایل

وقتی صحبت از پرداخت های موبایلی به میان می آید، وارد کردن دستی شماره حساب ها و سایر داده های مورد نیاز برای تراکنش ها برای مشتریان دردسر است.

با استفاده از ویژگی‌های OCR داخلی، افراد می‌توانند تمام داده‌های لازم را که از یک فاکتور کاغذی یا یک کارت پلاستیکی استخراج شده و به صورت خودکار در فیلدهای مناسب در فرم پرداخت وارد می‌شوند، دریافت کنند.

چنین راه حل هایی خطر ورود داده های نادرست را کاهش می دهد که باعث صرفه جویی در زمان و اعصاب پرداخت کنندگان می شود.

نرم افزار پلاک خوان پارکینگ

ورود اطلاعات برای ادعاهای بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده

برنامه‌های تشخیص کاراکتر نوری به کسب‌وکارها کمک می‌کند اطلاعات مورد نیاز برای ادعای بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده در هزینه‌های سفر کاری کارمندان را جمع‌آوری کنند. یک حسابدار می تواند از OCR برای پردازش سریع انبوهی از رسیدهای مالیات بر ارزش افزوده استفاده کند، حتی اگر به زبانی خارجی نوشته شده باشد، چاپ شده باشد یا آسیب دیده باشد. یک OCR که در خواندن رسیدها تخصص دارد، بازپس گیری مالیات بر ارزش افزوده را به روشی کمتر خسته کننده و سریع تر تبدیل می کند.

اتوماسیون هتلداری با فناوری تشخیص کراکتر نوری OCR

افزودن ویژگی‌های OCR به سیستم‌های مدیریت املاک (PMS) به هتل‌داران این امکان را می‌دهد تا چک‌این را برای مهمانان خود ساده‌تر کنند. به جای اضافه کردن اطلاعات شناسایی افراد در PMS به صورت دستی، یک مسئول پذیرش اکنون می تواند با استفاده از دوربین تبلت خود داده ها را از اسناد شناسایی بگیرد. استفاده از OCR سرعت ورود را افزایش می‌دهد، خطاهای اشتباه تایپی را کاهش می‌دهد، و پذیرش مهمان‌ها را با سوابق خود برای شناسایی مشتریان یا مهمانان در لیست سیاه آسان‌تر می‌کند.

مدیریت حمل و نقل در زنجیره تامین

 شرکت‌های حمل‌ونقل، سیستم‌های شناسایی خودکار کد کانتینر را پیاده‌سازی می‌کنند که از OCR برای کمک به کارگران برای اسکن و شناسایی کدهای کانتینر استفاده می‌کنند. OCR به مدیران تدارکات اجازه می دهد تا کدهای کانتینر را حتی در شرایط کاری چالش برانگیز به طور دقیق استخراج کنند و داده ها را با دقت و بدون زحمت در سیستم های ERP و WMS وارد و و ردیابی بار در زمان واقعی را ممکن می سازد. 

فناوری تشخیص کاراکتر نوری چه می کند؟

برای فعال کردن ویژگی های تبدیل تصاویر به متن در برنامه خود، باید یک موتور OCR را در آن ادغام کنید. موتور مسئول چندین فرآیند فرعی خودکار خواهد بود که به طور کلی جایگزین فرآیند تشخیص کاراکتر نوری می شوند:

پیش پردازش تصویر ممکن است شامل طیف وسیعی از دستکاری‌های مورد نیاز برای افزایش شانس استخراج موفق اطلاعات باشد، مانند چرخش، تراز کردن، تمیز کردن مصنوعات، حذف سایه‌ها، و تبدیل عکس یا اسکن به یک تصویر باینری.

محلی‌سازی متن شامل شناسایی نواحی متن، بلوک‌ها و خطوطی است که در معرض پردازش بیشتر قرار دارند، که به ویژه هنگام برخورد با متن‌هایی که در ستون‌ها یا متن‌های صحنه قرار گرفته‌اند، مهم است.

هدف تقسیم‌بندی کاراکتر جداسازی کاراکترهای مختلف است که توسط مصنوعات تصویر به هم مرتبط شده‌اند یا برعکس، قسمت‌هایی از یک کاراکتر شکسته شده را به هم وصل می‌کنند.

تشخیص کاراکتر از شبکه‌های عصبی و الگوریتم‌های OCR، مانند تطبیق ماتریس یا استخراج ویژگی، استفاده می‌کند که برای تطبیق بخش‌هایی از تصویر با کاراکترها، کلمات یا عبارات شناخته و تعریف شده است.

پس پردازش شامل تصحیح اشتباهات و بهبود دقت خروجی با استفاده از فرهنگ لغت، تجزیه یا ابزارهای دیگر برای نهایی کردن خروجی خط لوله OCR است.

طیف گسترده ای از موتورهای تشخیص کاراکتر نوری اختصاصی و منبع باز وجود دارد که می توانند در نرم افزار گنجانده شوند و برای حل وظایف خاص بهینه سازی شوند. بسته به نوع ورودی و نیازهای استخراج اطلاعات، یک موتور OCR شخص ثالث ممکن است نیاز به سفارشی سازی داشته باشد.